چهارشنبه 29 شهريور 1396 - 28 ذو الحجة 1438
  آشنائی با گروههای غذایی
 عنوان /موضوع آموزشی : آشنائی با گروههای غذایی
گروه هدف : پزشکان ، دانش آموزان ،مادران، کارشناسان ، بهورزان
آموزش دهنده: بهورز یا کارشناس

مقدمه :

یکی از بهترین راهها برای اطمینان از تامین نیازهای تغذیه ای , استفاده از پنج گروه اصلی غذایی است. توصیه می شود در برنامه غذایی روزانه از این گروههای غذایی استفاده شود.

گروههای اصلی غذایی عبارتند از: 1 گروه نان وغلات 2 گروه میوه ها 3 گروه سبزی ها 4 گروه گوشت و تخم مرغ ، حبوبات و مغزها 5 گروه شیر ولبنیات

1- گروه نان وغلات : مواد غذایی مثل انواع نان ، ماکارونی ، گندم ، جو و ذرت در این گروه قرارمی گیرند. مواد غذایی این گروه بیشتر نقش تامین انرژی بدن را به عهده دارند. علاوه برآن مواد غذایی این گروه حاوی ویتامینهای گروه B ، آهن و پروتئین نیز هستند.

مواد غذایی این گروه حاوی پروتئین نیز هستند و بخشی از پروتئین دریافتی روزانه را تشکیل می دهند. البته نوع پروتئین موجود در برنج و گندم مانند پروتئین موجود در حبوبات ، پروتئین گیاهی است. به همین دلیل توصیه می شود این دو نوع پروتئین به صورت مخلوط مصرف شوند (مثلاً خوردن عدسی با نان و یا عدس پلو و لوبیا پلو).

2- گروه گوشت ، تخم مرغ ، حبوبات و مغزها : انواع گوشتهای قرمز ( گوسفند و گوساله) , گوشتهای سفید (مرغ ، ماهی) , امعاء و احشاء(جگر ، دل ، قلوه ، زبان ، مغز) , تخم مرغ و حبوبات (نخود ، لوبیا ، عدس ، باقلا ، لپه ، ماش) و مغزها ( گردو ، بادام ، فندق ، پسته و تخمه ها) دراین گروه قرار دارند. مواد غذایی که دراین گروه قرار می گیرند , نقش مهمی درتامین پروتئین بدن دارند. مواد غذایی این گروه علاوه بر پروتئین ، آهن و روی هم دارند , به همین دلیل برای رشد و خونسازی لازم هستند.

3- گروه شیر ولبنیات: این گروه مهمترین منبع تامین کلسیم مورد نیاز بدن به شمار می روند , کلسیم درتشکیل استخوان و دندان و استحکام آنها نقش ضروری دارد. دراین گروه علاوه بر شیر فرآورده های آن مثل ماست ، پنیر ، کشک ، بستنی قرارمی گیرند. مواد غذایی این گروه علاوه برکلسیم و فسفر دارای پروتئین و انواع ویتامین های گروه Bو A نیز هستند.

4- گروه میوه ها : میوه ها بهترین منبع تامین کننده ویتامین های مورد نیاز بدن هستند مانند سیب ، هلو ، گلابی ، گیلاس ، هندوانه سیب ، پرتقال ، نارنگی ، هلو ، آلو ، زردآلو ، گلابی و... ، میوه ها میان وعده های مناسبی هستند.

5- گروه سبزی ها: این گروه غذائی بهترین منبع تامین کننده ویتامین ها و فیبر می باشند سبزی ها یی که به رنگ سبز تیره ، زرد تیره و نارنجی ، سرشار از ویتامین AوC هستند . حتی الامکان سبزی ها را باید بصورت خام مصرف کرد , زیرا پختن سبزی بویژه اگر به مدت طولانی باشد , موجب از بین رفتن ویتامین های آن میشود..

6 - گروه متفرقه: برخلاف گروههای اصلی پنج گانه که باید حتماً در برنامه غذایی روزانه مصرف شوند , توصیه می شود از گروه متفرقه کمتر استفاده شود.گروه متفرقه شامل: چربی ها - شیرینی ها و مواد قندی - ترشی ها و شورها و چاشنی ها - نوشیدنی ها مانند نوشابه های گازدار ، چای ، قهوه ، شربت ها

واحد های مربوط به گروههای غذائی :

1. یک واحد از گروه نان وغلات معادل 30 گرم نان یا نصف لیوان ماکارونی یا نصف لیوان برنج پخته

2. یک واحد از گروه گوشت معادل 60 گرم گوشت

3. یک واحد از گروه شیر ولبنیات معادل یک لیوان شیر یا ماست

4. یک واحد از گروه میوه ها معادل یک میوه متوسط مثل یک عدد سیب یا یک عدد پرتقال

5. یک واحد از گروه سبزی ها معادل یک لیوان سبزی خام یا یک لیوان سبزی پخته

منبع مورد استفاده در تدوین متون آموزشی

نوع منبع

عنوان

مولف/تهیه کننده

تاریخ تهیه

محل انتشار

کتاب

مجموعه آموزشی برای یاران چند پیشه

دفتر بهبود تغذیه

1384

معاونت سلامت

جزوه

تغذیه سالم برای قلب سالم

دفتر بهبود تغذیه جامعه

1384

1384

معاونت سلامت