تبیین نقش فرمانداران در اجرای تفاهمنامه توسعه استان با رویکرد ارتقای سلامت: تاکید بر نیازسنجی محلهمحور
در راستای اجرای تفاهمنامه توسعه استان با رویکرد ارتقای سلامت، جلسهای با هدف معرفی و تاکید بر اجرای برنامه نیازسنجی سلامت جامعه بهصورت محلهمحور و با در نظر گرفتن عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در شهرها و روستاها، روز پنجم بهمنماه در محل استانداری برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز، این جلسه با حضور دکتر محمدزاده (معاون سیاسی و اجتماعی استانداری)، سرکارخانم اشراقی (مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری)، دکتر کوشا (رئیس مرکز بهداشت استان) و رئیس گروه آموزش و ارتقای سلامت استان، به صورت حضوری و وبیناری با شرکت تمامی فرمانداران شهرستانهای استان برگزار گردید.
تاکید بر نقش محوری فرمانداران
سرکارخانم اشراقی ضمن تاکید بر اهمیت راهبردی تفاهمنامه مذکور، بر ضرورت اجرای دقیق، هماهنگ و اثربخش مفاد آن توسط کلیه فرمانداریها تاکید کردند. ایشان همچنین بر نقش محوری فرمانداران در هدایت، نظارت و ایجاد هماهنگیهای لازم تاکید نمودند.
تشریح رویکرد ارتقای سلامت
در ادامه، دکتر کوشا، رئیس محترم مرکز بهداشت استان، مفاد تفاهمنامه و مفهوم «توسعه استان با رویکرد ارتقای سلامت» را تشریح کردند. ایشان خاطرنشان ساختند که تحقق توسعه پایدار سلامت، مستلزم توجه جدی و نظاممند به مولفههای اجتماعی موثر بر سلامت، از جمله شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، محیطی و میزان مشارکت اجتماعی شهروندان است.
دکتر کوشا بر انجام نیازسنجی سلامت بهصورت محلهمحور، با تاکید بر مشارکت واقعی مردم در شناسایی و تعیین نیازها و اولویتهای سلامت، تاکید کردند. ایشان همچنین تشکیل و تقویت جلسات شورای سلامت و بهداشت در سطح محلات، با محوریت همکاریهای بینبخشی، را از الزامات اساسی این رویکرد عنوان نمودند.