دومین نشست مشترک کارشناسان سلامت نوجوانان و مدارس وآموزش و پرورش
--
دومین نشست مشترک کارشناسان سلامت نوجوانان،جوانان و مدارس مرکز بهداشت استان با کارشناسان سلامت و تندرستی نواحی و مناطق آموزش و پرورش در تاریخ 17/12/92با حضور کاشناسان مسئول دوبخش با اهداف زیر تشکیل گردید:
- بررسی مشکلات فرایندهای اجرائی برنامه های سلامت نوجوانان و مدارس
- بازنگری فرایند مدارس مروج سلامت
- بررسی مشکلات سلامت محیط مراکز آموزشی و ارائه راهکارهای اجرائی مناسب برای رفع مشکلات موجود
در این جلسه روسای محترم سلامت و تندرستی آموزش و پرورش و سلامت نوجوانان و جوانان مرکز بهداشت استان و کارشناسان ذیربط به تبیین موضوعات مهم در ارتقای سلامت جمعیت دانش آموزی و مدارس پرداخته و موارد زیر مورد تاکید و تصویب قرار گرفت:
1- توجه و پیگیری جدی اجرای توافقنامه مشترک مرکز بهداشت استان و اداره کل آموزش و پرورش استان در زمینه اجرای برنامه های سلامت نوجوانان و مدارس در استان
2- اجرای برنامه بهداشتیاران در سطح مدارس استان و مشارکت همکاران بهداشتی در اجرای هرچه بهتر این برنامه
3- جدیت در پیگیری و رفع نواقص بهداشتی در مدارس مطابق گزارش اعلامی توسط مراکز بهداشت شهرستان ها توسط همکاران محترم آموزش و پرورش و مدیران مدارس
4- جدیت در تداوم اجرای برنامه مدارس مروج سلامت
5- بررسی و حل مشکلات موجود در تهیه و توزیع شیر مدارس با جلب مشارکت بخش های مرتبط
این نشست با حضور و سخنرانی ریاست محترم مرکز بهداشت استان و معاون محترم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و معاون محترم تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استانادامه یافت.آقای صادقی معاون محترم تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش، انتصاب جناب آقای دکتر تبریزی به ریاست مرکز بهداشت استان به ایشان تبریک و از زحمات و تلاشهای جناب آقای دکتر کوشا رئیس سابق مرکز بهداشت استان تشکر و قدردانی نموده و برای آقای دکتر تبریز در این سمت آرزوی توفیقات روز افزون داشتند. ایشان در ادامه با بیان اینکه کودکان، نوجوانان و جوانان، سرمایه های اصلی هر کشور برای دستیابی به توسعه ملی ،اجتماعی ،سیاسی ،فرهنگی و محور اصلی برنامه های رشد و تعالی جامعه به ویژه در زمینه های بهداشتی ،درمانی ،آموزشی و فرهنگی به شمار می آیند . توجه به سلامت جسمی ،روانی و اجتماعی آنهارا یکی از الزامات غیر قابل انکار برشمردندکه در صورت غفلت از آنها اثرات و لطمات جبران ناپذیری در سلامت عمومی جامعه ایجاد میشود. سپس در خصوص مدارس مروج سلامت و نقش آن در ارتقاء سلامت جامعه مطالبی را بیان نموده و اظهار داشتند براي رسيدن به مدرسه اي كه ارتقا دهنده سلامت است وما آن را مروج سلامت مي ناميم آگاهی، برنامه ریزی,اجرا وارزیابی برای موفقیت برنامه ضروری است. ایشان تاکید نمودند که کلیه مدارس و منابع انسانی و آموزشی در تعامل جدی با برنامه های سلامت آماده حضور فعال و جدی در امر سلامت دانش آموزان و جامعه هستند. ایشان در پایان تعامل موجود میان دو بخش را سرمایه بسیار ارزشمندی برای آغاز و تداوم فعالیت های گسترده تر عنوان کرده و از زحمات مسئولین و کارشناسان ذیربط استان، شهرستانها و مناطق و نواحی در این زمینه تشکر و قدر دانی نمودند.
در ادامه جناب آقای دکتر تبریزی معاون محترم بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت استان ضمن تشکر از همکاری صمیمانه همکاران آموزش و پرورش در ارتقاء سلامت دانش آموزان که منجر به ارتقاء سلامت کل جامعه میشود به نقش مدارس مروج سلامت (H.P.S ) در این زمینه اشاره کرده و اظهار داشتند:برنامه مدرسه مروج سلامت یک حرکت جهانی است که منشاء و مبداء آن ابتکار و برنامه" سلامت برای همه تا سال 2000" است. سازمان جهانی بهداشت در تعاملي چند جانبه با دست اندرکاران بين اللملي ذينفع ، برنامه مراقبت مدرسه محور را آغاز نمود. هدف عمده ی این نظام مراقبت، روزآمد نمودن اطلاعات سلامت در دانش آموزان ، والدین وکارکنان مدارس بود . در ادامه انتظارات معاونت بهداشتی را در خصوص ارتقاء سلامت جامعه به خصوص دانش آموزان به شرح زیر بیان نمودند:
þ ايجاد هماهنگی درون سازمانی وبین بخشی بين متوليان اصلی ( آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی ) و در نظر گرفتن امكانات و پتانسيلهاي خاص این دو بخش درسطح استان و جلب همكاري و مشاركت ساير بخشهاي جامعه جهت کسب جایگاه اول سلامت نوجوانان و جوانان در سطوح جسمی،روانی و اجتماعی و معنوي در کشور و داشتن سالمترین نوجوانان وجوانان دربین استانهای کشور
þ جامعه و شهروند آگاه از مدرسه انتظار دارند فرزندان را آمادۀ زیستن در دنیایی جدید ومتحول بکند و آموزش و پرورش کلیدی است که در را به سوی نوسازی جامعه میگشاید
þ تسهیل روند فرایندها و برنامه های مشترک با توجه به اینکه که نسل پویا و بالنده کشور و سرمایه های امروز و فردای جامعه گروه هدف می باشند.
þ توجه جدی به برنامه های پژوهشی در حوزه سلامت مدارس با محوریت دانش آموزان به عنوان دانش آموز پژوهشگر و آمادگی مرکز مدیریت سلامت استان و مرکز بهداشت استان برای مشارکت و همکاری در تربیت دانش آموزان رابط پژوهشی در حوزه سلامت و انتشار تحقیقات دانش آموزی در این زمینه
| |