کلمات کلیدی
روشنگری درباره شایعات، همکاری با وسایل ارتباط جمعی
ارزیابی طغیان
1- آیا یک راهکار مناسب انتشار سریع اطلاعات برای پاسخگویی به شایعات وجود دارد (نکات مهم 1/4 را ببینید)؟
2- آیا مشارکت وسایل ارتباط جمعی، در کنترل طغیان اثر سازنده ای داشته است (نکات مهم 2/4 را ملاحظه کنید)؟
3- آیا در وزارت بهداشت یک نفر بعنوان سخنگو تعیین شده است ( نکات مهم 3/4 را ببینید.)؟
4- آیا تعادل و هماهنگی خوبی بین خدمات اطلاع رسانی عمومی و اخبار موجود وبا در جامعه وجود دارد (نکات مهم4/4 را ملاحظه کنید)؟
5- آیا روشی خاصی برای ارزیابی اثر و انتشار اطلاعات وجود دارد؟
توصیه های مفید برای افزایش آمادگی
قبل از طغیان، آمادگی در پاسخ به عمومی ترین سئوالات درباره بیماری و اقدامات پیشگیرانه انجام می گیرد؛ در ضمن اطلاعات اپیدمیولوژیک سالهای قبل باید در دسترس باشد. در شروع بکار، برقراری یک جریان آزاد اطلاعات، بمنظور جلوگیری از انتشار شایعات گمراه کننده بسیار مهم میباشد.
نکات مهم
1-4- از شایعات اجتناب کنید.
از شایعات و اضطراب شدید، با برقراری یک جریان آزاد اطلاعات جلوگیری کنید، وقتیکه اطلاعات ناقص باشد و یا با تاخیر انتشار یابد، شایعات به سرعت گسترش می یابند.
2-4- ارزیابی مشارکت وسایل ارتباط جمعی
وسایل ارتباط جمعی را مشارکت دهید :
- اطلاعات را برای مردم در داخل منطقه آلوده و خارج از آن فراهم نمائید.
- اطلاعات را با زبان مناسب ارائه نمائید؟
- اطلاعات را از راههای مناسب (رادیو، مطبوعات، تلویزیون) ارائه نمائید؟
- اطلاع رسانی صحیح را با توالی مناسب ارائه نمائید؟
3-4- سخنگو
زمانیکه طغیان آغاز می شود، یک نفر سخنگو را به عنوان فرد مسئول مرتبط با وسایل ارتباط جمعی تعیین کنید. انتشار مطبوعات و کنفرانس های منظم را برنامه ریزی کنید.
4-4- ایجاد تعادل بین اطلاع رسانی عمومی و اخبار
نوع اطلاعاتی که باید انتشار یابد به سطح وسایل ارتباط جمعی، محلی، ملی یا بین المللی بستگی دارد. مسئولین بهداشت عمومی، به عنوان خدمات اطلاع رسانی عمومی علاقمند به استفاده از وسایل ارتباط جمعی در زمینه فراهم کردن اطلاعات در خصوص اقدامات کنترلی و پیشگیرانه می باشند، در حالیکه روزنامه نگاران ممکن است بر اخبار انتشار بیماری توجه داشته باشند.