کلمات کلیدی

آموزش بهداشت، پیامهای مناسب، پذیرش فرهنگی

ارزیابی طغیان

1- آیا آموزش بهداشت بخش مهمی از پاسخ به طغیان (نکات مهم1/8 را ملاحظه کنید) می باشد؟

2- آیا پیامها از طریق نمایش های عملی آموزش داده شده اند (به عنوان مثال،کلرینه کردن آب، تهیه محلول ORS

3- آیا پیامها در سطح جامعه بخوبی دریافت و درک شده است؟

4- آیا پیامها از طریق رهبران مذهبی یا هر کانالی، با بیشترین آثار تغییر رفتار به اکثریت مردم رسانده شده است؟

5- آیا پیامها با باورهای فرهنگی محلی درباره بیماری و توان اجرای اقدامات کنترلی جامعه تطبیق داده شده اند (برای مثال، اگر صابون وجود ندارد، آیا خاکستر برای شستن دستها توصیه شده است)؟

6- آیا استفاده از توالت تشویق شده است؟

7- آیا بیمار یابی فعال انجام شده است (نکات مهم2/8 به بینید)؟

8- آیا پیامهای آموزشی به بیماران و اطرافیان آنها در مراکز مراقبت های بهداشتی داده شده است؟

9- آیا کارکنان مراقبت بهداشتی توان ارائه و انتشار پیام های مناسب را دارند؟

توصیه های مفید برای افزایش آمادگی

قبل از فرا رسیدن فصل وبا، سازماندهی گروه های موثر، در جوامع در معرض خطر بیشتر به منظور شناسایی شکاف بین دانش و روشهای تقویت نیازها، ارزشمند می باشد. کنترل اینکه صابون و مواد شمیایی برای سالم سازی آب وجود دارد و قابل تهیه می باشد، مهم می باشد. بسیاری از پیامهای آموزشی از نظر فنی خوب می باشند ولی اجرای آنها مشکل می باشد. اگر صابون و مواد شیمیایی برای سالم سازی آب وجود نداشته باشد، محلولهای جانشین برای انجام اعمال اساسی بهداشتی به منظور محدود کردن انتقال وبا (برای مثال، اضافه کردن آب لیمو به آب، آشامیدنی یا سایر غذاهائی که توانایی غیر فعال کردن ویبریوکلرا را دارند) بایستی فراهم شوند. ارزیابی اثر پیامهایی که قبلاً داده شده اند به افزایش ارتباط با جامعه کمک می نمایند. اموزش بهداشت بایستی در تمام طول سال ادامه یابد و قبل از آغاز فصل وبا بایستی با شدت بیشتری پیگیری شوند.

نکات مهم

1/8- بسیج آموزش بهداشت در جریان طغیان

یک طغیان وبا رامیتوان سریعاً کنترل نمود اگر مردم بدانند که چگونه می توانند به محدود کردن انتشار بیماری کمک نمایند. برای جلب مشارکت مردم آموزش بهداشت اساسی است.

* بهترین راه انتقال پیامها را به جامعه انتخاب کنید :

- برقراری ارتباط از طریق رادیو، پوستر و غیره

- ارائه پیامها به زبان محلی.

* اطلاعات درست بدهید،اما نه پیامهای خیلی زیاد.

* پیامها را با وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه، و توانایی آن جهت هماهنگی با تغییر رفتار، تطبیق دهید (برای مثال، جوامع فقیر ممکن است قادر به تهیه صابون یا پرکلرین نباشد)

2/8- بیماریابی فعال

در صورت امکان، بیمار یابی فعال باید به منظورهای زیر سازماندهی شود :

- کشف بیماران وبایی در مرحله اول بیماری

- ارائه توصیه های لازم به اعضاء خانواده و جامعه بمنظور حفاظت از آلوده شدن.

3/8- پیامها کلیدی برای جامعه

* در صورت مبتلاء شدن به اسهال حاد آبکی هر چه سریعتر به تسهیلات مراقبت بهداشتی مراجعه کنید.

* در خانه و در راه مراجعه به تسهیلات مراقبت بهداشتی ORS بنوشید.

* قبل از پختن، خوردن و بعد از توالت دستهای خود را بشوئید.

* غذا را بپزید.

* آب سالم بنوشید.

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم:

بازنشانی تنظیمات: