کلمات کلیدی
ارتقاء بهسازی- آموزش بهداشت
ارزیابی طغیان
1- به چند درصد از جمعیت با تسهیلات بهداشتی پیشرفته خدمت رسانی میشود (به سر فصل 1-11 نگاه کنید)
2- آیا در محل یک سیستم خوب برای مدیریت مواد زائد و دفع آنها در جریان طغیان وجود دارد (تخلیه توالت ها و برداشت گل و لای سپتیک تانک ها)؟
3- آیا تسهیلات بهداشتی در مقابل سیل و سایر بلایای طبیعی آسیب پذیر بودند؟
4- آیا تسهیلات بهداشتی به صورت بالقوه می توانست منابع آب آشامیدنی را آلوده کند؟
5- آیا توجه ویژه در جهت تهیه تسهیلات بهداشتی برای جوامع پر خطر در جریان طغیان اعمال شده بود (به نکات مهم 2-11 نگاه کنید)
6- آیا کارکنان بهداشتی تربیت شده برای آموزش رفتاری های خوب بهداشتی به مردم منطقه وجود داشت (به نکات مهم 3-11 نگاه کنید)؟
توصیه های مفید برای افزایش آمادگی
یک فهرست موجودی از امکانات بهداشتی موجود (اصلاح شده و نشده) بایستی تکمیل شود تا خطرات انتقال بیماری ارزیابی شود. رفتار بهداشتی یک عنصر کلیدی در برنامه های بهداشتی است. رفتارهای بهداشتی درست و معقول مانند شستن دست ها با صابون، دفع صحیح مدفوع کودکان و استفاده از سرویس های بهداشتی برای دفع مدفوع، برای پیشگیری از گسترش بیماری ها بسیار مهم هستند.
نکات مهم
1-11 : افزایش بهسازی محیط
مردم باید به یکی از سرویس های بهداشتی اصلاح شده دسترسی داشته باشند مانند اتصال به شبکه فاضلاب عمومی، اتصال به یک سپتیک تانک، توالت سیفون دار، چاله یا گودال ساده توالت و توالت مجهز به تهویه هوا. سرویس هائی مانند توالت های سطحی، توالت های عمومی یا مشترک و خندق ها بایستی در کمترین زمان ممکن با سرویس بهداشتی اصلاح شده جایگزین شوند.
2- 11 : جلب مشارکت جامعه
جامعه بایستی در تمام مراحل بکارگیری طرحهای بهداشتی در محل مشارکت داده شوند. بدون مشارکت و درگیر کردن آنها خطر عدم استفاده یا استفاده ناصحیح از این سرویس های بهداشتی وجود دارد.
3- 11 : بهداشت و بهسازی محیط
ارتباط بین بهداشت، تامین آب و سلامت بطور مستقیم تحت تاثیر رفتارهای بهداشتی است. مزایای سلامتی ناشی از دسترسی به سرویس های بهداشتی بدون رفتارهای خوب بهداشتی قابل تصور نخواهد بود (WHO,1996) سرویسهای بهداشتی بایستی تمیز و بهداشتی باشند تا سلامت استفاده کنندگان و جامعه را بطور کلی به خطر نیاندازند.