تغذیه در سنین مدرسه و بلوغ
 

توسعه و رشد کشورها بیش از هر چیز به نیروی انسانی ماهر و توانمند وابسته است. نسلی که بتواند دانش فنی منطبق با زمان و مکان را ابداع کند. نسلی که توانمندی کار فکری و بدنی را داشته باشد. نیروی کار سالم و ماهر از مزرعه و معدن و کارخانه تا حضور در صحنه های علمی و دانشگاهها ضامن بقا و توسعه هر کشور است. دانش آموزان در سنینی هستند که که دوران خردسالی را گذرانده اند و از نظر وضعیت تغذیه ای یکی از مهمترین دوران زندگی خود را پشت سر گذاشته اند. دوران جنینی و سال های اول تولد مهمترین دوران رشد یک کودک است و رسیدن مواد مغذی اعم از پروتئین، انرژی و ریز مغذیها نقش بسیار مهم و اساسی در رشد او تا قبل از مدرسه داشته است. عوارض بعضی از این کمبودها اگر کودک با آن روبرو شده باشد در سنین مدرسه غیر قابل جبران است.

 

 

دانش آموزان که درمدرسه با آنان روبرومی شویم ازدوران نوزادی وکودکی گذرکرده اند وازنظروضعیت تغذیه ای یکی ازمهمترین دوران زندگی خود را پشت سرگذاشته اند. دوران جنینی وسال اول تولد مهمترین دوران رشد یک کودک است ورسیدن مواد مغذی اعم ازپروتئین،انرژی وریزمغذیها نقش بسیارمهم واساسی دررشد او تا قبل ازمدرسه داشته است. عوارض بعضی ازاین کمبودها اگرکودک با آن روبرو شده باشد درسنین مدرسه غیرقابل جبران است. عمده ترین مشکلات تغذیه ای در این گروه سنی سوء تغذیه ناشی از کمی دریافت پروتئین و انرژی ( PEM )، کمبود ید، کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن می باشد. سایر کمبود ها شامل کمبود ویتامین های گروه B به ویژه ویتامین B2 و ویتامین D نیز در کودکان گزارش شده است. بعضی از این کمبودها به دلیل فقر مواد مغذی در غذاهای منطقه گروههای سنی را درگیر می کند ولی کودکان به دلیل افزایش نیاز در دوران رشد بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند. برای مطالب بیشتر لینک زیر را دانلود کنید.

 

دکتر زهرا عبداللهی، متخصص تغذیه

دفتر بهبود تغذیه جامعه، معاونت بهداشت

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

   دانلود : تغذیه_در_سنین_مدرسه_وبلوغ.pdf           حجم فایل 77 KB

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر فونت:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم:

بازنشانی تنظیمات: