فعاليتهاي برای كودكان 48- 36 ماهه

يك كتاب "درباره خودم" براي كودكتان درست كنيد. عكسهاي خانوادگي ، عكسهاي بريده شده  مجلات درباره غذاهاي مورد علاقه  او و نقاشی هایش را جمع و نگهداری کنید. آنها را در يك آلبوم عكس بگذاريد يا روي يك صفحه بچسبانيد و با گيره كاغذ به هم وصل كرده و يك كتاب درست كنيد.

زماني كه كودكتان پرنده‌ها را تماشا مي‌كند. از او بخواهيد تعداد، اندازه، رنگ پرنده‌هاي مختلف را كه مي‌بيند بگويد.

گیاه بکارید. به همراه کودکتان دانه‌اي كه به سرعت جوانه مي‌زند (نخود، لوبيا)و  يك  لیوان كاغذي  را انتخاب کنید. تقريباً تا لبه لیوان را با از خاک مرطوب پر كنيد. دانه‌ها را در 1سانتیمتری زير خاك قرار دهيد، فنجان را پشت پنجره رو به آفتاب قرار دهيد و كودكتان را تشويق كنيد كه به آن آب دهد و رويش گياه را تماشا نمايد.

قبل از  خواب با هم به مجلات يا كتابهای كودكانه نگاه كنيد. از كودكتان بخواهيد  وقتیکه شما اسامی تصاویر موجود در کتاب را میگویید، او به آنها اشاره كند. مثلا «كاميون كجاست؟» خود را به مسخرگی بزنيد و از او  بخواهيد كه با آرنج و پاهايش به آن اشاره كند. از او بخواهيد به شما  چيزهايي که گرد هستند يا به سرعت حركت مي‌كنند را  نشان دهد  .

بازي تطبیق را انجام دهيد.  دو سری ورق یا کارت بازی  10 تایی که  مشابه هستند را تهیه نمایید.ورقها را رو به بالا بر روی زمین یا میز بچینید که کودک شما بتواند آنها را ببیند. سپس از کودک خود بخواهید که ورقها یا کارتهای مشابه را جدا نماید. با دو سری عكس مشابه بازی را شروع كنيد و بندريج  تعداد آنها را بيشتر كنيد.

زماني كه غذا مي‌پزيد يا شام مي‌خوريد ، با او بازي" بيشتر يا كمتر" را انجام دهيد. از او بپرسيد چه كسي سيب‌زميني بيشتری داردو چه كسي كمتر . این کار را با استفاده از لیوانهای مثل هم که با آب یا آبمیوه پر شده اند نیز میتوانید انجام دهید(چه کسی آبمیوه بیشتری دارد؟).

چند دایره كاغذي بزرگ را  بريده و آنها را به كودك نشان دهيد. با كودكتان در باره چيزهایی گرد در دنياي او صحبت كنيد (مثل يك توپ، ماه). دايره را به دو نيم ببرید و از او بخواهيد که  او دوباره آن دايره را مثل اولش درست كند. بعد دايره را به سه و سپس  قسمت های بیشتر  ببرید و بخواهید که او دوباره دایره را درست کند.

در طي  استحمام  به او  كمك كنيد که  بصورت بازی  قسمتهاي  مختلف بدنش را بشناسد.مثلابگویید مهیار میگه که دست تورا بشویم و دست او را بشویید ،بعدا بگویید "مهیار میگه  پای تو را بشویم".بعدا به کودکتان اجازه دهید  که خودش نقش مهیار را بگوید.یعنی او نام عضو را بگوید و خودش آن عضو را بشوید.به كودكتان این شانس را  بدهيد كه خودش همه اعضایش را بشويد.

 

درباره عدد 3 با هم صحبت كنيد داستانهايي كه عدد 3 در آنهاست بخوانيد (سه بز‌بزی بداخلاق، سه خوك كوچولو، سه خرس). كودك را تشويق كنيد که تا سه بشمارد (چیزهای مشابه مثل سنگها، كارتها، لگوها) . درباره سن سه سالگي صحبت كنيد. بعد از اينكه كودك مطلب را درک کرد به سمت اعداد بالاتر 4 و 5 و بعد تا آنجا كه كودكتان علاقه‌مند مي‌باشدحركت كنيد..

چندين شيء را كه  برای کودک شما آشنا هستند بیرون بگذارید  (برس، كت، موز، قاشق، كتاب). از كودك بخواهيد به شما نشان دهد كدام يك را مي‌توانيد بخورید ویا کدامیک را بیرون از خانه می پوشيد. به كودكتان كمك كنيد اشيا را در گروههاي شبيه هم قرار دهد. مثل چيزهايي كه ما مي‌خوريم و  چيزهايي كه ما مي‌پوشيم.

وقتي كودكتان لباس مي‌پوشد تشويقش كنيد با دكمه‌ها و زيپ‌ها تمرين كند. نشان دهيد چگونه دكمه‌ها از ميان سوراخها رد مي‌شوند. وانمود كنيد زيپ قطاري است كه چوچو كنان از روي ريل رد مي‌شود.

اجرای دستورات داده شده را تمرین نمایید. بازي‌هاي مسخره انجام دهيد براي مثال از او بخواهيد که چند حرکت سرگرم کننده و غیر معمول را پشت سر هم انجام دهد . مثلا آرنج  شما را  لمس کند سپس به شكل یک دايره بدود يا يك كتاب يافته و آن را روي سرتان قرار دهد. با انجام این کارهای متوالی (هر چند گاها مسخره) او تمرین میکند که چکونه ترتیب را در اجرای دستورات بخاطر بسپاردو اجرا کند.

براي تشویق يادگيري شريك شدن و قسمت کردن وسایل بازی با سایر کودکان  یک گوشه از خانه را برای بازی آماده سازید. در ابتدا  فقط دو کودک را درگیر بازی سازید (یک برادر ، خواهر یا یک دوست)و چند اسباب بازی مشابه در دسترس را به آنها بدهید تا مجبور نباشند همیشه اسباب بازی های خود را قسمت کنند. استفاده از عروسکها یا بلوکها مناسبتر هستند چون این نوع از اسباب بازیها بازی گروهی را  تشویق میکنند. در صورت لزوم و برای اینکه زمان بازی آنها  با اسباب بازی ها ی مشترک  مساوی  باشد ،میتوانید از تایمر اشپزخانه استفاده کنید.

با كودكتان به صداها گوش دهيد . یک جای راحت و دنج پیدا کنید و با کودکتان بنشینید. گوش کنید و تمام صداهايي را كه مي‌شنويد شناسايي كنيد. در باره بلند یا آرام بودن صدا از كودكتان بپرسيد. سعي كنيد اين فعاليت  را هم در داخل وهم در بيرون منزلتان انجام دهید.

يك راهرو پر هیجان در بیرون از خانه درست كنيد. مثلا ازيك شيلنگ آب، طناب يا تکهای از گچ استفاده كرده و يك راه كه از زير نيمكت، اطراف درخت، و  از کنار ديوار عبور مي‌كند، درست كنيد.ابتدا كودكتان از این مسیرها در حالیکه اسم آنها را میگویید راه ببرید اين راه عبور كند بعد او مي‌تواند يك راه جديد بسازد.

قطعات بزرگي از كاغد يا مقوا  را برای کودکتان مهیا کنید تا او روی آن نقاشی کند. از مداد شمعي، مداد یا  ماژيك استفاده كنيد.       " بازي نقاشی " كردن را انجام دهيد و با کپی کردن هر آنچه که او میکشد او را دنبال کنید.بعد او را تشويق كنيد تا آنچه را كه شما مي‌كشيد كپي كند( مثل دایره يا خطوط مستقيم).

وقتي كه موقع خواب  داستانی آشنا  برای کودکتان مي خوانيد يا مي‌گوئيد توقف كنيد ،يك لغت را جا بياندازيد منتظر شويد تا كودكتان جاي خالي را  حدث زده و پر كند.

با استفاده از بیسکویت ها  یا پاستیل  حلقه ای یا سایر خوراکی های با سایز کوچک که سوراخی در وسط آنها موجود است و یک قطعه نخ که یک انتهای آنرا بوسیله پیچانیدن یک تکه چسب نواری نوک تیز و سفت  و مناسب برای نخ کردن بیسکویتها کرده اید ، یک گردنبند قابل خوردن درست کنید.

همراه كودكتان به موزيك گوش دهيد و برقصيد. شما مي‌توانيد موزيك را در يك لحظه متوقف كرده و بازي يخ زدن (ثابت ماندن) را انجام دهيد. همه افراد اين بازي را با ثابت ماندن و ايستادن كامل انجام دهند تا اينكه شما موزيك را دوباره شروع كنيد. سعي كنيد براي مزاح به شكل غير طبيعي ثابت شويد.

 

 مرکز جامع رشد و تکامل کودکان