برنامه گروه مدیریت فناوری داده های سلامت



 
ردیف عنوان
1 جمعیت و سرشماری
2 ثبت و طبقه بندی مرگ و میر    
3 پرونده الکترونیک سلامت
4 ارجاع الکترونیکی (سطح یک و دو)
5 بازخورد ارجاع الکترونیکی (سطح یک و دو)
6 نسخه الکترونیکی
7 تحلیل عملکرد آماری
8 ارزیابی خدمات ارایه شده
9 پایش و ارزشیابی
10 مدیریت و پشتیبانی محتوای نرم افزار
11 تدوین و جمع آوری داده ها
12 عملکرد جمع وزنی کاربران
13 درصد یکبار خدمت
14 شاخص های تلفن همراه
15 سامانه سیب
16 مشارکت در طرح های تحقیقاتی
 

هدف کلی :
1. ترویج بکارگیری پژوهش های کاربردی در حل مشکلات سلامت
2. ایجاد امکان دسترسی آسان به اطلاعات در تصمیم گیریهای نظام مراقبتهای اولیه بهداشتی

اهداف اختصاصی :
1. تعیین مدل پژوهشی کاربردی در نظام مراقبتهای اولیه بهداشتی
2. تعیین بسته شاخصهای مدیریتی در سطح استان
3. تعیین بسته شاخصهای مدیریتی در سطح شهرستان
4. برگزاری دوره های آموزشی مدیریت اطلاعات

استراتژی ها :
  1. تحلیل وضعیت موجود نظام اطلاعات مراقبتهای اولیه بهداشتی : نظام آماری رسمی – نظام غیر رسمی – تحلیل – انتشار – استفاده – تولید دانش
  2. طراحی مدل پژوهش های کاربردی در سطح نظام ارائه مراقبتهای اولیه بهداشتی
  3. طراحی نظام اطلاعات یکپارچه مراقبتهای اولیه بهداشتی
  4. طراحی نظام اطلاعات مدیریت مراقبتهای اولیه بهداشتی
  5. طراحی بسته های آموزش مدیریت اطلاعات سلامت
  6. تعیین شاخصهای کلیدی عملکردی فرایندهای خدمت و پشتیبانی و مدیریت
  7. تعریف بسته های اطلاعاتی مدیران ارشد استان
  8. تعریف بسته های اطلاعاتی مدیران شهرستان
  9. سطح بندی شاخصهای عملکردی و تصمیم گیری
  10. تدوین بسته تهیه عملکرد در سطوح سه گانه ارائه خدمت ،شهرستان و استان
  11. اجرای نظام الکترونیک پرونده خانوار
  12. اجرای نظام الکترونیک مراقبت بیماریها
  13. اجرای نظام ارجاع الکترونیک (سطح یک و دو)
  14. اجرای نسخه نویسی الکترونیکی
  15. بکارگیری نمودارهای کنترل در نظام مراقبتهای اولیه بهداشتی
  16. تدوین سایت مدیریت فناوری اطلاعات سلامت
  17. اطلاع رسانی وضعیت سلامت در جهان ، ایران و استان و شهرستان
فرایندهای کلیدی :
با توجه به رسالت تعریف شده برای این گروه فرایندهای زیر باید در سطح مرکز بهداشت استان طراحی و بکار گرفته شوند :
1- نگهداری نظامهای اطلاعاتی
2- مدیریت اطلاعات مراقبتهای اولیه بهداشتی

شاخصهای ارزشیابی عملکرد گروه :
1- میزان دسترسی به اطلاعات موردنیاز در سطوح سه گانه
2- درصد فرایندهای برخوردار از نظامهای اطلاعاتی یکپارچه

1- جمعیت و سرشماری

مديران نظام سلامت به منظور برنامه‌ريزي براي بهداشت و درمان در سطحوح مختلف  ، ارزيابي عملكرد گذشته و مقايسه با وضع كنوني، ارزيابي اهداف برنامه‌هاي توسعه، مقايسه ميان عملكرد واحدهاي مختلف و ... ، نيازمند تعيين شاخص ها در بخش‌هاي مختلف هستند.براي محاسبه شاخصها به داده هاي خام نيازمنديم.که اصلی ترین روش جمع آوری داده های خام مورد نياز براي محاسبه‌‌ي شاخص‌ها  سرشماری  می باشد .

2- ثبت و طبقه بندی علل مرگ و میر

ثبت مرگ بعنوان یکی از وقایع چهارگانه اصلی در جامعه، برای مداخله ها و برنامه های بهداشتی براساس اندازه گیری " بار بیماریها “ ( Burden of Disease )  با این  ابزار می توان  قضاوت و برنامه ریزی کرد.

3- پرونده الکترونیک سلامت

سامانه سیب به منظور بلوک بندی و ساختار شبکه، فهرست نیروی انسانی،  ثبت جمعیت، ارزیابی جمعیت ، مراقبت بیماری، پیگیری، گزارش دیتاهای ثبت شده، نگهداری ، به روزرسانی اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت ، مجموعه‌ای الکترونیکی از سوابق پزشکی بیمار که تشخیص‌ها، دارو‌ها، برنامه‌های درمانی، آزمایش‌ها و نتایج آزمایشگاهی، آلرژی‌ها، و… را شامل می‌شود طراحی و پیاده سازی گردیده است.

4- ارجاع الکترونیکی (سطح یک و دو)

ارجاع یک فرایند ارتباطی دو طرفه بین پزشکان مراقبت های اولیه سلامت و متخصصان بیمارستان ها است که هر دو نقش مهمی دارند.

5- بازخورد ارجاع الکترونیکی (سطح یک و دو)

بازخورد ارجاع سطح دو به سطح یک از از اهمیت بالایی برخوردار هست که در پرونده خدمت گیرنده ثبت می شود

6- نسخه الکترونیکی

تجویز نسخه الکترونیک به ارائه دهندگان خدمات مراقبت سرپایی اجازه می دهد تا نسخه ها را به صورت الکترونیکی به داروخانه ارسال کنند و می تواند یک سیستم مستقل یا بخشی از یک سیستم الکترونیکی ثبت پرونده سلامت باشد.
ثبت خدمات پزشکی، آزمایشگاهی، تصویربرداری ها و خدمات پاراکلینیکی را می توان با نسخه الکترونیکی تجویز کرد

7- تحلیل عملکرد آماری

بکارگیری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات از مهمترین ابزاری است که امروزه در تمامی سطوح ضروری است و مدیران بهداشتی و درمانی نه تنها از این قاعده مستثنی نیستند , بلکه با توجه به هدف نهایی تشکیلات بهداشت و درمان بکارگیری تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

8- ارزیابی خدمات ارایه شده

زمینه و هدف خدمات بهداشتی اولیه بخش جدایی ناپذیر سیستم سلامت هر کشوری را تشکیل می دهد و بررسی کیفیت زندگی جزء اساسی در ارزشیابی کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی است. ارزیابی کیفیت خدمات مراقبت بهداشتی اولیه و تاثیر آن بر کیفیت زندگی دریافت کنندگان خدمت از اهمیت بالایی برخوردار می باشد

9- پایش و ارزشیابی

پايش ، نظارت و سنجش و ثبت نحوه اجراي فعاليت ها به منظور كنترل برنامه است .پايش  بايد جامع ، پويا ، گويا و موثر باشد. اطلاعات و نتايج حاصل از پايش بايد به طور دقيق تحليل شود و علتهايي كه موجب تقويت يا تضعيف برنامه شده است و نيز فرصت هائي كه وجود داشته و تهديدهائي كه در كمين برنامه بوده مشخص گردد.

10- مدیریت و پشتیبانی محتوای نرم افزار

پس از تدوین ، تهیه و استقرار سامانه، باید از نظر محتوایی مورد مدیریت و پشتیبانی قرار بگیرد که این امر توسط گروه آمار و تحلیل عملکرد صورت می گیرد.

11- تدوین و جمع آوری داده ها

برای داشتن چشم اندازهای بلند مدت و کوتاه مدت داشتن جامعه آماری دقیق از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، از این رو تدوین و جمع آوری داده ها باید با دقت بیشتری انجام گیرد.

12- عملکرد جمع وزنی کاربران

به ازای ارائه خدمات توسط کاربران و ثبت در سامانه سیب، جمع وزنی متناسب با آن برای کاربر مورد نظر ثبت میگردد، این ضرایب نسبت به هر خدمت و هر کاربر متفاوت می باشد.

13- درصد یکبار خدمت

درصد جمعیتی که حداقل یکبار خدمت گرفته اند نسبت به کل جمعیت تحت پوشش دارای اهمیت زیادی می باشد.

14- شاخص های تلفن همراه

ثبت تلفن همراه در پرونده خدمت گیرندگان به دلیل ارسال پیامک های نظرسنجی ، همچنین دسترسی به پرونده الکترونیک سلامت توسط خدمت گیرندگان در واحدهای غیر از تحت پوشش فرد و پیگیری  در صورت نیاز از آیتم های مهم و ضروری می باشد. از این رو تکمیل و تصحیح تلفن همراه در پرونده الکترونیک سلامت خدمت گیرندگان در اولویت کاری واحدهای بهداشتی قرار گرفته است.

15- سامانه سیب

با افزایش جمعیت و پیشرفت تکنولوژی های روز دنیا،نیاز به طراحی و اجرای سامانه ای که اطلاعات پزشکی ایرانیان را دربر داشته باشد، پیش از پیش حس می شد.کمبود این سامانه باعث شده بود تا تصمیم گیران کلان، امکان پیش بینی نیاز روز کشور در حوزه بهداشت و درمان را نداشته باشند و نتوانند برای آن پیش بینی و ذخیره سازی مناسبی انجام دهند.
سامانه سیب به منظور بلوک بندی و ساختار شبکه، فهرست نیروی انسانی،  ثبت جمعیت، ارزیابی جمعیت ، مراقبت بیماری، پیگیری، گزارش دیتاهای ثبت شده، نگهداری ، به روزرسانی اطلاعات پرونده الکترونیک سلامت ، مجموعه‌ای الکترونیکی از سوابق پزشکی بیمار که تشخیص‌ها، دارو‌ها، برنامه‌های درمانی، آزمایش‌ها و نتایج آزمایشگاهی، آلرژی‌ها، و… را شامل می‌شود طراحی و پیاده سازی گردیده است

16- مشارکت در طرح های تحقیقاتی

مشارکت در انجام طرح های تحقیقاتی و دانشجویی کشوری، منطقه ای و استانی در زمینه های مرتبط از جمله فعالیت های گروه آمار و تحلیل عملکرد می باشد.
 
گروه هدف برنامه : کلیه واحدهاي بهداشتی و درمانی تحت پوشش
هدف کلی: ایجاد زیر ساخت هاي بهداشتی در ارائه خدمات
اهداف اختصاصی:
  1. امکان سنجی ساماندهی و یکپارچه سازي سامانه هاي ثبت اطلاعات سلامت
  2. تقویت واحد آمار به منظور ثبت و تجزیه و تحلیل داده هاي آماري
  3.  
  1. پایش و ارزشیابی هوشمند (الکترونیک) از برنامه ها از طریق سامانه سیب