برنامه ريزي موثر برنامه هاي آموزش سلامت |
|
|
|
برنامه ريزي موثر در آموزش سلامت، نقش كليدي در توسعه و دستيابي به اهداف كلي آن دارد . در فرايند برنامه ريزي ، مشاركت افراد در گير در برنامه در كليه مراحل طراحي ، تدوين ،اجرا و ارزشيابي برنامه هاي آموزش سلامت ضروري بوده و به همين منظور، شناسايي و برقراري ارتباط با افراد درگير در برنامه از اهميت بسياري برخوردار است .
ارتقاي كيفيت برنامه هاي آموزش سلامت نيازمند ايجاد تعهد در تصميم گيران و كاركنان درگير در فرآيند برنامه ريزي بوده و بايد شرايطي فراهم شود كه نقطه نظرات و ايده هاي تخصصي و حرفه اي آنان در روند برنامه ريزي ، مورد توجه قرار گيرد.
براي برنامه ريزي موثر برنامه هاي آموزش سلامت بايد مراحل زير انجام شود :
· جلب حمايت همه جانبه نهادهاي مختلف جامعه و افراد كليدي
· رعايت چارچوب و توالي منطقي طراحي برنامه هاي آموزش سلامت
· تنظيم اهداف مناسب و قابل اندازه گيري برنامه
·طراحي برنامه هاي آموزشي منطبق با اهداف اختصاصي برنامه
·ترويج برنامه هاي آموزش سلامت با استفاده از تئوري هاي بازار يابي اجتماعي |
|
|
|
اجراي برنامه هاي آموزش سلامت |
|
|
|
اجراي برنامه هاي آموزش سلامت ، فرآيندي مستمر است كه با انتخاب حيطه مهارتي مورد نظر و تعيين مدل هاي آموزشي آغاز و با تعيين روش ها و فنون آموزشي و انتخاب رسانه مناسب ادامه يافته و به پايش وارزشيابي برنامه مي رسد .
اجراي برنامه هاي آموزش سلامت شامل مراحل زير است :
· انتخاب مهارتهاي مورد نظر در اجراي برنامه هاي آموزش سلامت
· انتخاب بهترين روش ها و رسانه ها ي مناسب با توجه به شرايط آموزش گيرندگان
· پايش فرآيند هاي آموزشي
ارزشيابي كارآيي انواع روش ها و فنون قابل استفاده در برنامه در برنامه هاي طراحي شده |
|
|
|
مديريت برنامه هاي آموزش سلامت |
|
|
|
مديريت برنامه هاي آموزش آموزش سلامت نيازمند توجه به موارد زير است:
· مديريت بودجه و منابع مالي
· مديريت منابع انساني
· رهبري سازماني |
|
|
|
|
|
1- ارزيابي نيازهاي فردي و اجتماعي
2- برنامه ريزي موثر برنامه هاي آموزش سلامت
3- اجراي برنامه هاي آموزش سلامت
4- مديريت برنامه هاي آموزش سلامت
5- ارزشيابي تاثير برنامه هاي آموزش سلامت
ارزيابي نيازهاي فردي و اجتماعي
ارزيابي نيازهاي فردي و اجتماعي در برنامه هاي اموزش سلامت ، براي دريافت تصويري مناسب از مشكلات بهداشتي افراد و جوامع ،بسيار مهم و اساسي بوده و فرايندي مشاركتي است كه بايد توسط تيمي متشكل از كاركنان حرفه اي سلامت ، دست اندر كاران بخش هاي توسعه و افراد جامعه صورت گيرد .
برنامه ريزي صحيح براي آموزش سلامت با ارزيابي نيازهاي فردي و اجتماعي آغاز مي گردد.
ارزيابي نيازهاي فردي و اجتماعي براي آموزش سلامت شامل مراحل زير است:
· جمع آوري داده هاي مرتبط با سلامت در مورد محيط هاي اجتماعي و فرهنگي
·شناسايي عوامل رفتارهاي تقويت كننده و يا مانع شونده سلامت
· تشريح نيازهاي آموزش سلامت بر اساس داده ها
·تحليل عوامل موثر بر يادگيري افراد ، گروه ها و مخاطبين |
|
|
|