وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ـ وزارت صنايع و معادن ـ شركت دخانيات ايران
هيئت وزيران در جلسه مورخ 1/7/1386 بنا به پيشنهاد شماره 438556 مورخ 23/12/1385 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و به استناد ماده (18) قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات ـ مصوب 1385ـ آييننامه اجرايي قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات را به شرح زير تصويب نمود:
آيين نامه اجرايي قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات
ماده1ـ در اين آييننامه اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به كار ميرود :
1ـ قانون: قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات ـ مصوب 1385ـ.
2ـ ستاد: ستاد كشوري كنترل و مبارزه با دخانيات.
3ـ تبليغ: هرگونه فعاليت يا اقدام كه به شكل مستقيم يا غيرمستقيم در معرفي، تحريك و تشويق افراد به خريد و مصرف محصولات دخاني انجام شود.
4ـ بسته بندي: محصولات دخاني عرضه شده در بستههايي از قبيل پاكت، كارتن، قوطي و لفافه.
5 ـ محصولات دخاني: هر ماده يا فرآوردهاي كه تمام يا بخشي از ماده خام تشكيلدهنده آن گياه توتون يا تنباكو يا مشتقات آن (به استثناي مواد دارويي مجاز ترك دخانيات به تشخيص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي) باشد.
6 ـ استعمال دخانيات: هرگونه مصرف مواددخاني از قبيل دودكردن، مكيدن، جويدن يا استنشاق از راه بيني و دهان .
7 ـ سازمانهاي غيردولتي: تشكلها و نهادهاي غيردولتي و مردمي از قبيل « انجمن»، « جمعيت»، « كانون»، « مركز»، « گروه»، « مجمع»، « خانه» و « مؤسسه» كه توسط گروهي از اشخاص حقيقي يا حقوقي غيردولتي با رعايت قوانين و مقررات مربوط تأسيس شده و به تشخيص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي پيشگيري از استعمال محصولات دخاني و يا مبارزه با توليد، استعمال و ترويج مواد دخاني هدف اصلي يا از جمله اهداف آنها ميباشد.
8 ـ اماكن عمومي: محلهايي كه مورد استفاده و مراجعه جمعي يا عموم مردم است از قبيل اماكن متبركه ديني، بيمارستانها، درمانگاهها، سالنهاي نمايش، سينماها، فضاهاي عمومي مهمانخانهها و مهمانسراها و ميهمانپذيرها، خوراك سراها (رستورانها)، قهوهخانهها، كارخانجات، گنجينهها (موزهها)، پايانههاي مسافربري، فروشگاههاي بزرگ، اماكن فرهنگي، اماكن ورزشي، كتابخانههاي عمومي، مدارس، دانشگاهها و مراكز آموزشي و پژوهشي، وسايل نقليه عمومي، مؤسسات و سازمانهاي دولتي و عمومي، نهادهاي انقلاب اسلامي، بانكها و شهرداريها و هرنوع مركز و محل جمعي ديگر.
ماده2ـ تبليغ محصولات دخاني به هر نحو ممنوع است.
ماده3ـ استفاده از نام و علامت تجاري شركتهاي توليدكننده انواع فرآوردههاي دخاني بر روي ديگر كالاها كه تبليغ مصرف مواد دخاني محسوب شود، ممنوع است.
ماده4ـ فروش و عرضه محصولات دخاني توسط عاملين مجاز نبايد به نحوي باشد كه نمايانگر تبليغ محصولات دخاني براي عموم باشد.
ماده5 ـ اعطاي هر گونه كمك، اعانه و حمايت اعم از مادي و غير مادي توسط توليدكنندگان، واردكنندگان و صادركنندگان محصولات دخاني كه تبليغ محصولات دخاني محسوب شود، ممنوع است.
ماده6 ـ ورود، توليد، توزيع، خريد و فروش هر نوع وسايل و كالاي تبليغي محصولات دخاني ممنوع است. با كالاها و وسايل مكشوفه تبليغي طبق مقررات عمل خواهد شد.
ماده7 ـ به منظور حفظ سلامت عمومي به ويژه محافظت در مقابل استنشاق تحميلي دود محصولات دخاني، استعمال اين مواد در اماكن عمومي ممنوع است.
ماده8 ـ مسئوليت اجراي ممنوعيت استعمال دخانيات در اماكن عمومي و ساير اماكن مندرج در قانون با مديران يا كارفرمايان يا متصديان اماكن مربوط است.
ماده9ـ متصديان، كارفرمايان و مسئولين اماكن عمومي موظفند تابلوهاي هشداردهنده مبني بر ممنوعيت مصرف محصولات دخاني در نقاط مناسب و در معرض ديد عموم نصب نمايند.
ماده10ـ فروش محصولات دخاني به افراد از طريق اينترنت و دستگاههاي خودكار فروش ممنوع است.
ماده11ـ فروشنده بايد در صورت مشكوك بودن سن خريدار، مدرك شناسايي مبني بر داشتن حداقل (18) سال سن را از وي تقاضا كند.
ماده12ـ فروش و عرضه محصولات دخاني توسط اشخاص حقيقي و حقوقي بدون پروانه فروش ممنوع است.
ماده13ـ وزارت بازرگاني موظف است فهرست اشخاص حقيقي وحقوقي را كه طبق ماده(7) قانون داراي پروانه فروش (فروشندگان مجاز) محصولات دخاني ميباشند در اختيار ستاد قرار دهد.
تبصره ـ مجوز عامليت بازرگاني محصولات دخاني توسط شركت دخانيات ايران بر اساس قوانين و مقررات مربوط صادر خواهد شد.
ماده14ـ نيـروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران موظف است در كليه مراحل اجرايي عمليات بازرسي اماكن عمومي و محلهاي عرضه مواد دخاني همكاري لازم را با مأمورين و بازرسين وزارتخانههاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و بازرگاني بعمل آورد.
ماده15ـ كليه مأمورين بهداشتي و ساير مأمورين ذيربط در اجراي اين قانون موظفند گزارشهاي خود را حسب مورد جرايم موضوع اين قانون براي مراجع ذيصلاح ارسال دارند.
ماده16ـ كليه محصولات دخاني بايد در بستهبندي و با شماره سريال و برچسب ويژه شركت دخانيات ايران عرضه يا بفروش برسد. درج عبارت « مخصوص فروش در ايران» بر روي كليه بستهبنديهاي فرآوردههاي دخاني وارداتي الزامي است.
تبصره1ـ فروش محصولات دخاني بصورت فلهاي، باز و يا نخي ممنوع است.
تبصره2ـ فروشگاههاي واقع در مناطق آزاد و ويژه اقتصادي نيز ملزم به رعايت اين ماده هستند.
تبصره3ـ نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران موظف است محصولات و مواد دخاني قاچاق را در هر نقطه از كشور ضبط و تحويل شركت دخانيات ايران دهد. در صورت موافقت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، شركت دخانيات ايران محصول را با مشخصات ماده (16) اين آييننامه بستهبندي و مانند ساير محصولات به فروش رسانده و درآمد حاصله را به حساب درآمدهاي عمومي واريز خواهدنمود.
تبصره4ـ از محل درآمد حاصله حقالكشف كاركنان نيروي انتظامي، بازرسين و هزينه مربوط به فروش شركت دخانيات پرداخت ميگردد.
ماده17ـ به منظور جلوگيري از ورود محصولات دخاني، وزارتخانههاي كشور و بازرگاني، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، صنايع و معادن و امور خارجه هماهنگي لازم را با كشورهاي همسايه بعمل آورند و گزارش آن را به ستاد ارسال نمايند.
ماده18ـ شركت دخانيات ايران موظف است استانداردهاي ملي را در توليد و عرضه محصولات دخاني رعايت نمايد. توليد و واردات محصولات دخاني مغاير با معيارهاي تعيين شده در قوانين مربوط و اين آييننامه و دستورالعملهاي مرتبط ممنوع است.
شركت دخانيات ايران موظف است با اعمال برنامهريزي و با هماهنگي ستاد سطح زير كشت توتون و تنباكو را براساس نياز كارخانجات داخلي تعيين نمايد و از افزايش سطح زير كشت بيشتر از نياز كارخانجات داخلي با هماهنگي نيروي انتظامي جلوگيري بعمل آورد.
وزارتخانههاي جهاد كشاورزي وصنايع و معادن موظفند در صورت كاهش ميزان نياز به توتون و تنباكو كارخانجات داخلي، جايگزين تدريجي زراعت توتون و تنباكو را با ساير محصولات كشاورزي در الگوي كشت مناطق توليد و فرآوري محصولات دخاني مورد مطالعه و اجرا قرار دهند.
تبصره ـ پرداخت يارانه در زمينه كاشت، داشت و برداشت توتون و تنباكو به هر شكل مجاز نميباشد.
ماده19ـ تا دو درصد (2%) از سرجمع ماليات مذكور در ماده (8) قانون در بودجه سنواتي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي منظور ميگردد تا براي تحقق اهداف مبارزه و كنترل استعمال مواد دخاني در اختيار سازمانها، مؤسسات و جمعيتها قرار گيرد.
تبصره ـ ستاد ضوابط كمك به سازمانهاي غيردولتي را تعيين و تصويب خواهدكرد.
ماده20ـ هر سه سال يكبار، حداقل و حداكثر جزاي نقدي مقرر در قانون به پيشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براساس نرخ رسمي تورم سالانه كه توسط بانك مركزي اعلام ميشود با تصويب هيئت وزيران افزايش مييابد.
ماده21ـ دستگاههاي موضوع ماده (160) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران موظفند برنامههاي آموزشي و تبليغي مصوب ستاد را براي پيشگيري از استعمال دخانيات و مبارزه با آن، اجرا نمايند.
ماده22ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي موظف است تسهيلات و امكانات آزمايشگاهي لازم را براي تعيين مواد و تركيبات منتشره مواد دخاني فراهم نمايد.
ماده23ـ دستگاههاي ذيربط به ويژه شركت دخانيات ايران موظفند اطلاعات موردنياز در رابطه با مفاد اين آييننامه را در اختيار ستاد قراردهند.
ماده24ـ دبيرخانه ستاد در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مستقر است و معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي دبير ستاد خواهدبود.
ماده25ـ وظايف دبيرخانه ستاد به شرح زير تعيين ميگردد:
1ـ انجام بررسيهاي لازم درخصوص پيشنهادهاي قابل طرح در ستاد و تنظيم دستورجلسات آن.
2ـ پيگيري مصوبات ستاد.
3ـ راهاندازي كارگروههاي تخصصي ملي و استاني و نظارت برآنها.
4ـ انجام هماهنگيهاي لازم با ساير وزارتخانهها و سازمانها براي دعوت آنها به شركت در جلسات برحسب مورد.
5 ـ تدوين و ارايه گزارش عملكرد ستاد.
6 ـ انجام ساير اموري كه توسط ستاد به دبيرخانه محول ميگردد.
7 ـ جمعآوري و ثبت اطلاعات و آمار.
8 ـ هماهنگي امور اجرايي مربوط به قانون.
9 ـ تهيه و تدوين دستورالعملها و پيشنهاد راهبردها به ستاد.
ماده26ـ تعداد اعضا، تركيب، وظايف و ساير مقررات مربوط به كارگروههاي تخصصي طي دستورالعملي كه به تصويب ستاد ميرسد. تعيين ميگردد.
معاون اول رئيس جمهور ـ پرويز داودي