مراكز آموزشي و پرورشي فضاي اجتماعي خاصي هستند كه آموزش و رشد شخصيت كودكان و نوجوانان امروز كشور و آينده سازان فردا بايد در پناه موازين علمي و اصولي بهداشتي جاري در آن اعتلا يابد . ضرورت توجه به بهداشت مراكز آموزشي و پرورشي ناشي از اين حقيقت است كه گروه سني تا 18 ساله رقم بزرگي از جمعيت كشور ما را در بر مي گيرد و به علت آسيب پذيري اين جمعيت سني تامين بهداشت و برقراري سلامت آنها تاثير انكار ناپذيري در ارتقاء سطح بهداشت كشور خواهد داشت .
بعلاوه دوران سريع رشد و تكامل جسمي و رواني آنان ايجاب مي كند كه هرچه بيشتر و بهتر مسير زندگي جمعيت مزبور از عوامل تخريبي يا بازدارتده و عوامل نامطلوب محيط پاك شود .بديهي است كه اجراي موازين بهداشتي و مراقبت هاي لازم از دانش آموزان ، به كارگيري اصول صحيح پيشگيري از بيماري ها و كنترل عوامل محيطي مدارس از جمله آب ، فاضلاب ، دفع مدفوع ، زباله و نور كافي كلاسها ، محيط كلاسها و تغذيه سالم سبب مي شود تا آموزش و پرورش در محيطي سالم و مطلوب انجام پذيرد و چون در مراكز آموزشي و پرورشي غير بهداشتي و ناسالم كودكان نمي توانند حتي در بهترين شرايط و برنامه هاي آموزشي بهره مند گردند .
ضمن آماده سازي محيطي سالم و بهداشتي براي اين قشر عظيم بايد آگاهي هاي لازم در اين خصوص نيزبه دانش آموزان داده شود و نيز اوليا و دانش آموزان را با حقوق خود آشنا كرده تا جهت ايجاد محيط سالم اقدامات لازم را انجام دهند. به منظور تعیین وضعیت بهداشت محیط مدارس کشور با توجه به آئین نامه تصویبی بین دو وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی بهداشت محیط مدارس ارزیابی طبق فرم موجود در سراسر کشور تا پایان خردادماه 1386 انجام میگردد
فعاليت هاي آموزشي شهرستانها در مدارس
|
شهرستان
|
تعداد جلسات
|
دانش آموزان
|
1
|
آذرشهر
|
78
|
10294
|
2
|
اسكو
|
32
|
4094
|
3
|
اهر
|
15
|
1243
|
4
|
بستان آباد
|
9
|
1815
|
5
|
بناب
|
83
|
23345
|
6
|
تبريز
|
105
|
33850
|
7
|
جلفا
|
----
|
24726
|
8
|
چاراويماق
|
2
|
388
|
9
|
سراب
|
----
|
2633
|
10
|
شبستر
|
45
|
3343
|
11
|
عجب شير
|
81
|
8981
|
12
|
كليبر
|
82
|
18488
|
13
|
مراغه
|
---
|
4515
|
14
|
مرند
|
23
|
7823
|
15
|
ملكان
|
10
|
3018
|
16
|
ميانه
|
112
|
25513
|
17
|
ورزقان
|
4
|
294
|
18
|
هريس
|
59
|
8610
|
19
|
هشترود
|
2
|
1200
|
20
|
استان
|
742
|
183906
|
طرح شیر در مدرسه
در سال تحصيلي 85- 84 طرح شير مدرسه با همكاري ساير ارگانهاي مربوطه در سطح استان با گروه هدف دانش آموزان پيش دبستاني ، مقطع ابتدايي و دانش آموزان دختر مقطع راهنمايي و كليه مهدكودكها اجرا گرديد.
قابل ذكر است كه در اين راستا 1009 مورد بازديد توسط كادر بهداشت محيط شهرستانها بعمل آمده است كه 86 مورد نمونه برداري از شيردرمدرسه انجام گرفته است. و در 5 مورد با توجه به نظريه كارشناسي و يا نظر آزمايشگاه شير مدرسه غير قابل مصرف تشخيص داده شده و از چرخه خارج گرديده است . با توجه به وظيفه محول شده به دانشگاه علوم پزشكي كه همكاري در برگزاري كارگاههاي آموزشي و جلسات توجيهي مرتبط با طرح مي باشد، در جلسات آموزشي كه در مدارس برگزار شده بر اين امرتاكيد شده است .
همچنين دستورالعمل تهيه حمل نگهداري و عرضه شير در مدارس توسط اين گروه تهيه و در اختيار مدارس قرار گرفته است مسئولین ذیربط آموزش و پرورش و مدارس موظف به رعایت دقیق آن در فرآیند توزيع شير در مدارس مي باشند.
عنوان
|
تعداد
|
موارد بازديد از كنترل و نظارت و توزيع
شيردر مدرسه
|
كل بازديد
|
1009
|
حداقل شرايط بهداشتي
|
707
|
موارد نمونه برداري از شير مدرسه
|
86
|
موارد مشكوك به فساد و غير قابل مصرف
|
طبق نظريه كارشناسي
|
3
|
طبق نظر آزمايشگاه
|
2
|